Dag 2 - 4: Meerdaagse trip naar Apiappati - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van deleukewereldreizigers - WaarBenJij.nu Dag 2 - 4: Meerdaagse trip naar Apiappati - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van deleukewereldreizigers - WaarBenJij.nu

Dag 2 - 4: Meerdaagse trip naar Apiappati

Door: deleukewereldreizigers

Blijf op de hoogte en volg deleukewereldreizigers

17 Mei 2017 | Suriname, Paramaribo

Hoi lieve lezers,

We hebben ondertussen al onze eerste trip er al opzitten, aangezien we geen internet hadden moesten jullie even wachten. Maar geen nood, jullie kunnen onze avonturen tijdens deze trip hier lezen.

Dag 2 (15/5): bus- en boottrip

Jullie zullen nu denken 'waarom begint het hier met Dag 2 i.p.v. Dag 1?'. Wel de eerdte dag hier in Suriname hebben we doorgebracht in de hoofdstad Paramaribo. Zo nu dat ook is opgehelderd kan ik verder met het verslagje van onze eerste trip die dit keer richting het boven-suriname gebiet was, namelijk naar het eilandje Apiappati. Apiappati betekent letterlijk: ' verdeeld eiland van Apia' en wordt als vakantieoord uitgebaat op de oude saramakaanse wijze. Wat dat is lees je verderop in dit verslagje.

De dag starte vroeg, want ze kwamen ons al ophalen om 8u in de ochtend dus vroeg ontbijten was de boodschap. Na alles gecontroleerd te hebben of alles wel in de trekkersrugzak zat en dat wat we niet nodig hadden tijdens deze trip in de valies zaten, gingen we gepakt en gezakt met al onze bagage naar de ontbijtruimte. Na een simpel maar goed ontbijt was het tijd om naar de loby te gaan om uit te checken en onze bagage veilig te laten opbergen. Toen pas zagen we dat we niet alleen waren, er gingen namelijk nog 2 andere meisjes met ons mee. Na de kennismaking en de nodige foto's kwam een busje ons oppikken om richting Atjoni te rijden. Onze gids Lionel stelde ons voor aan de chauffeur, zijn kompaan en onze kok Stanley. Toen kon onze trip echt van start gaan, we hebben namelijk een reis van 8u voor de boeg. De eerst etape was een 4u durende busrit richting Atjoni met enkele tussenstops. De eerste tussenstop was aan een chinees warenhuis om nog enkele extra inkopen te kunnen doen en de overige 2 waren tussenstops om eventueel saniteir te kunnen ontspannen, zoals Lionel het zo mooi verwoorde, of om de lokale economie te steunen. Hier heb ik Brong Brong gekocht. Dit zijn rijstkoekjes die gemaakt worden van het aanbaksel van de gekookte rijst gemengt met zout en olie. Onderweg kregen we ook de nodige info over alles wat het vertellen waart was. Eindelijk waren de 4u voorbij en kwamen we aan in het dorpje Atjoni.

Vanaf hier kan je enkel met de boot verder. Dus was het tijd om alles uit te laden en te verzamelen om in de boot in te laden. Het plan was om onmiddelijk te vertrekken en in de boot onze lunch te nuttigen, maar aangezien de bootsman nog wachte op enkele passagiers die nog onderweg waren, werd de planning een beetjeaangepast en mochten we eerst eten. De lunch bestond uit Bami, Nasi of Tello. Ik heb samen met de mama en papa gekozen voor bami, terwijl den Dirk de Tello wel eens wilde proberen. Tello is iets typisch Surinaams en is gefrituurde cassave frietjes met kip. Cassave kan je vergelijken met aardappelen. Onze honger was gestild en dus was het tijd om in de boot te gaan. Maar voor we in de boot konden moesten we eerst een stukje door het water wandelen. Toen iedereen een plaatse had ingenomen kon ook onze 2de etape van 4u van start gaan. Dit ging gepaard met soms wel stevige buien, maar de zon was ook zeker van de partij. Uiteindelijk na 4 lange uren zat onze boottrip erop en zagen we het bordje: 'Welkom Apiappati'. Iedereen was stijf gezeten en blij dat we onze benen mochten strekken.

Ik had al gezegt dat apiappati werd uitgebaat op de oude saramakaanse manier en dat houdt in dat je de keuze hebt om ofwel in een primitief hutje te slapen onder een klamboe (= een muskietennet) ofwel in een hangmat buiten de nacht doorbrengt. Dit was voor de mama echt wel even schrikken. Als je altijd gewoon bent on in een confortabel hotel en bed te slapen, was dit voor haar wel een serieuze cultuurshock. Toen de shock wat was gaan liggen besloten zowel de mama, papa als Dirk om de nacht door te brengen in het hutje terwijl ik de voorkeur gaf aan m'n hangmatje. Nadat iedereen was gesettelt begon onze kok Stanley aan het avondeten. En hij heeft echt wel rekening gehouden met het feit dat ik geen suiker mag eten, want hij kwam vragen wat hij wel of niet mocht gebruiken in het eten. Raad eens wat er op het menu stond: frietjes met chickennuggets, currywordten en fishsticks. Na deze heerlijke maaltijd was het tijd om te gaan slapen, want we moesten goed uitgerust zijn voor het programma van de volgende dag.

Dag 3 (16/5): Jungletocht, dorpswandeling en waterpret

Vandaag mochten we een beetje langer slapen, het ontbijt werd namelijk maar geserveerd om 9u zodat we rond 10u konden vertrekken. We werden door Stanley afgezet aan de medische zending van Djoemoe, ietsje verder stroomopwaarts aan de voet van de tapawatravallen. Dit was voor mij wel interesant aangezien we door de medische post liepen, maar de gevraagde bezichtiging bleef uit. We vervolgde onze weg verder het dorp door, passeerden een schooltje, het 'gemeentehuis' en lokale woningen en gingen op weg door de jungle naar de ananasberg. Aangekomen aan de voet van de berg merkte we al snel dat het een behoorlijke klim ging worden wat op sommige stukken echt wel glad was. Op een gegeven moment gleed ik gewoon weg dat ik op m'n knieën ben gaan zitten om niet verder weg te glijden en moest ik wachten tot Lionel me terug recht hielp zodat ik de klim kon verder zetten. Op de top hadden we een mooi uitzicht op de Surinaamse jungle. De ananasberg leent zijn naam door het feit dat er veel ananassen op de berg groeien, vandaar de naam ananasberg. Even pauze en dan terug langs dezelfde weg terug naar beneden. Dit was niet echt verantwoordt, maar iedereen is heelhuids beneden geraakt. Onderweg terug naar het dorp begon het alweer wat te druppelen en dus besloot Lionel om de dorpswandeling zo te laten en onmiddelijk naar de waterpret over te gaan.

Het plan was om op de tapawatravallen te lunchen maar door de hevige stroming lukte dit niet en zijn we eerst aan de kant gegaan. Daar kreeg de papa het moeilijk, hij had namelijk wat last van de warmte en de inspanning. Dus besloten de mama en de papa om terug te kerennaar het eilandje terwijl wij genoten van de waterpret.

Het eerste deel was een beklimming op de waterval om ons dan door de stroming mee te laten voeren terwijl Lionel ervoor zorgde dat we niet helemaal tot beneden werden meegesleurt. Voor het 2de deel werden we op een soort luchtmatras voortgesleept door een boot. Eerst verliep het niet zo vlekkeloos, want den dirk is boven op mij in het water terecht gekomen, maar nadat Lionel erbij was gekomen en ons uitlegde hoe we het juist moesten doen was het wel leuk. Nu kunnen we ook dat van ons lijstje schrappen :) Daarba was het tijd om terug te keren naar Apiappati. In de gietende regen kwamen we doorweekt toe en konden we ons omkleden om te eten. Daarna richting hangmatje/hutje voor te slapen.

Dag 4 (17/5): boot- en busrit

Deze dag verliep in omgekeerde volgorde als de eerste. Vroeg opstaan, ontbijten en oks klaarmaken voor op de boot te gaan. Maar dit keer was het wel aan het regenen en nog seriues ook. Instappen en onder het zeil kruipen was de boodschap om niet al te nat te worden.

Na 2.30u waren we al terug in Atjoni, het had namelijk zoveel geregend dat je over de sula's (stroomversnellingen) gewoon over kon varen. Dan nog eens 3u rijden voor we terug in paramaribo waren. Omdat we morgen terug op trip vertrekken hadden we nog 2 hangmatten nodig en ook dat was geen probleem voor Lionel en Stanley. Ze reden met ons naar een winkel waar we de nodige spullen konden kopen en zetten ons nadien af aan het hotel. Nog even afscheid nemen en onze eerste trip zit er al op.

Het was geslaagd, maar voor de mama niet voor herhaling vatbaar.

Zo lieve lezers, ons eerste avontuur zit er al op. Op naar het volgende: slapen in een hangmat!

Tot snel
Deleukewereldreizigers

• 20 Mei 2017 - 13:28

Jeffie:

Dag Anja

Voor mama is dit wel veel avontuur en zal ze kunnen vertellen bij haar thuiskomst. Spijtig dat jullie zo veel regen hebben maar dat was te verwachten in dit seizoen.
    Geniet nog van alles.
    Groetjes